Creashock

Creashock

Hoe afkomen van hardnekkige gewoontes?

NieuwsPosted by Dirk De Boe Sun, January 07, 2018 09:46:42

Om je wensen of dromen te realiseren, kan het zijn dat je iets in de weg zit. Bijvoorbeeld dat je te weinig tijd hebt. Dan zal je tijd moeten creëren. Je kan daarvoor op zoek gaan naar tijdsslopende gewoontes. Misschien besteed je veel tijd aan het lezen en beantwoorden van mails en doe je dit de ganse dag door. Studies tonen aan dat dit zeer nefast is voor je efficiëntie. Van die gewoonte afkomen, bespaart je veel tijd. Je zal op zoek moeten gaan naar alternatieve manieren om die mails te verwerken. Hierbij zal je out-of-the-box moeten denken. Maar soms is het moeilijk om vanuit de box originele ideeën te bedenken. De kans bestaat dat je bij ideeën uitkomt dicht bij de box die voor slechts kleine verbeteringen zorgen. Je kan het ook via een omweg. Door eerst flink op de gewoonte te provoceren, kom je uit bij een idee ver buiten de box. Maar meestal heb je voor een dergelijk idee geen draagvlak, is het te gedurfd of is de tijd er nog niet rijp voor. Dus als je bij dit provocatief idee blijft, gebeurt er meestal niets. Wil je er toch mee aan de slag, dan moet je het provocatief idee terugdenken tot een idee waar wel meer draagvlak voor is of waar de tijd wel al rijp voor is. De meeste innovaties gebeuren niet in de box zelf en ook niet heel ver buiten de box. Ze gebeuren aan de rand van de box.

Laten we dit toepassen op mails lezen gans de dag door. De provocatie hierop kan zijn dat je computer of smartphone vanaf nu de baas is en beveelt wanneer jij je mails mag lezen. ‘Hé, dat wil ik niet!’, hoor ik je zeggen. Dus laat ons dat provocatieve idee terugdenken. Dan kunnen we op ideeën komen zoals twee vaste tijdstippen per dag waarop je je mails leest of dagelijks een maximum aan mailtijd instellen. Een andere provocatie zou kunnen zijn dat je vanaf nu stopt met mails lezen. Dat is wellicht weerom niet haalbaar. Als je daarop terugdenkt zou je bijvoorbeeld de mails waarbij je in copy staat in een aparte folder kunnen laten aankomen en deze niet meer of minder frequent lezen. Of je stopt met ’s avonds of in het weekend mails te lezen. Of je gaat met je collega’s op het werk brainstormen hoe jullie in de toekomst samen minder mails gaan lezen. Nog een andere provocatie zou kunnen zijn dat elke binnenkomende mail verwijderd wordt. Dat durven sommige mensen na een vakantie wel eens doen. Ook dat is wellicht geen aanrader. Daarop terugdenkend kan je beslissen om je uit te schrijven voor een aantal informatiemails, nieuwsbrieven of reclamemails. Of je kan de mails van bepaalde afzenders in een aparte folder laten toekomen en deze niet meer lezen. Of je beslissen om je sociale media notificaties af te zetten.

Zo zie je dat je via de provocatie- en terugdenkmethode tot een aantal ideeën kan komen die je tijd besparen en die zorgen dat je tijd vrij krijgt om je wensen of dromen te realiseren. Deze provocatietechniek kan je op alles toepassen: roken, vergaderen, snoepen, administratie, bedrijfscultuur, lunchen, de werkomgeving, communicatie, …

Zelf heb ik deze methode al een aantal keer begeleid via workshops in organisaties. Steeds een voltreffer. Via een een praktisch werkblad bedenken we in teams welke de vaste patronen en gewoontes in de organisatie zijn. Daaruit selecteren we 3 toppatronen waar iedereen last van heeft. Op elk van de toppatronen provoceren we en denken we terug. Het resultaat is een aantal praktische en haalbare ideeën die we aansluitend verder in detail uitwerken. Het resultaat is dat medewerkers een zeer effectieve creativiteitstechniek aanleren die ze nadien voor zichzelf en het werk kunnen gebruiken. De organisatie beschikt zo over een aantal praktische ideeën die ten goede komen aan de efficiëntie en die zorgen voor minder frustratie en meer dynamiek bij de medewerkers. Interesse in een vrijblijvend voorstel? Neem contact op met dirk.deboe@creashock.be of bel op +32474949448








Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.