Creashock

Creashock

Zet inspiratie om in actie

NieuwsPosted by Dirk De Boe Wed, June 25, 2014 22:56:41

Informatie is de nieuwe grondstof wordt nogal eens gezegd. Er is momenteel echter zoveel informatie dat je door het bos vaak de bomen niet meer ziet. Hetzelfde geldt voor wat je op sociale media en blogs vindt. Infobesitas, een overload aan informatie.

Het is dus belangrijk om over goede filters te beschikken om deze berg informatie om te zetten in inspiratie waar jij iets mee kan. Zoekmachines proberen door jouw profiel te kennen steeds intelligenter te worden en je aldus betere suggesties te bezorgen. Op Twitter kan je mensen volgen waarvan je weet dat ze inspiratie delen waar jij iets mee kan. Een lijstje bijhouden met boekentips van mensen waarvan jij weet dat ze de voor jou interessante boeken lezen, is efficiënter dan kriskras een boek uitkiezen in de bib. Een andere mogelijkheid is samenvattingen lezen via trendrapporten of business book summaries. Je kan ook leren snellezen zodat je gemakkelijker en efficiënter informatie kan verwerken. Het maken van aantekeningen, samenvattingen of mindmaps kan zorgen dat je de inspiratie op een slimme manier capteert.

Als je op die manier heel wat inspiratie hebt vergaard, begint het pas. Weinig mensen kunnen met inspiratie aan de slag. Toen we aan het boek Edushock bezig waren, waarschuwden proeflezers ons ervoor dat we de tips voor leerkrachten en directies zo concreet mogelijk moesten maken. Ze willen die immers meteen kunnen toepassen in de klas. We hebben toen een ganse namiddag alle tips tegen het licht gehouden. Als ze niet concreet genoeg waren of we konden ze niet scherp krijgen, vlogen ze er uit. Als de tips niet één op één bruikbaar zijn, beginnen leerkrachten en directies er vaak niet aan. Hoewel we ze die dag allemaal superconcreet gemaakt hebben en er ondertussen heel wat onderwijzers en directeurs gebruik van maken, is het voor een aantal mensen nog steeds een brug te ver. Als ze het niet exact kunnen kopiëren naar hun specifieke leercontext, dan doen ze het niet. Of ze slagen er niet in om de tips om te vormen zodanig dat het wel kan.

In het bedrijfsleven heb je een soortgelijk fenomeen. Mensen gaan naar een lezing, opleiding of workshop en willen er pasklare oplossingen krijgen. Dat is hun goed recht. Echter soms verwachten ze van een spreker of begeleider dat hij of zij een probleem oplost waar zij al jaren mee worstelen.

In onze huidige complexe wereld bestaan er geen hapklare oplossingen die je in elke context zonder aanpassing kunt inzetten. Mensen slagen er vaak niet in om wat ze horen of lezen in een boek, tijdschrift of krant, in de praktijk om te zetten. Om een of andere reden is de kloof te groot of het doorzettingsvermogen te klein.

Aan de slag kunnen met inspiratie, er de elementen uithalen die voor jou interessant zijn, deze omvormen tot iets dat voor jou werkt en het ook toepassen, is een belangrijke vaardigheid. Creatief denken helpt je om de desbetreffende tip die je hebt opgevangen, om te denken tot iets waar jij mee verder kan. Of het laat je toe om wat je leest te combineren met iets wat je eerder hebt meegemaakt en zo tot een iets werkbaars te komen.

De extra stap, die vaak vergeten wordt, is om de inspiratie ook te gaan toepassen. Je kan uit je mindmap of samenvatting die elementen aanduiden die jij ook wil gaan uitvoeren. Deze hevel je over naar een actielijst. Daar kan laaghangend fruit bijhangen, dingen die je je vrij snel eigen kunt maken. Het kan ook een actie zijn die wat langer duurt en moeilijker is. Of het is inspiratie die je nog moet omdenken naar iets wat voor jou werkt. Meestal werkt de tip als dusdanig niet meteen voor jou. Als je hem zodanig kunt omvormen dat je er zelf mee aan de slag kan, dan zal je ook veel meer gemotiveerd zijn om hem te realiseren.

Tot slot is er ook discipline nodig om, met wat je hebt gehoord, effectief iets te doen. Het helpt om hiervoor een systeem te hebben: een notaboek of actielijst waar je dagelijks door gaat zodat je bepaalde acties niet vergeet. Zelf heb ik een agenda waar ik nota's maak van bijeenkomsten waar ik aan deelneem. Als ik de agenda omdraai, dan noteer ik daar mijn actiepunten netjes onder elkaar. Op die manier staan mijn actiepunten niet doorheen mijn nota's. Telkens als ik een punt heb afgewerkt, streep ik het met een markeerstift door. Dat geeft energie. Uiteindelijk kan dit in een nieuwe gewoonte resulteren. Iets dat je dagelijks of minstens wekelijks gaat doen.
Michel De Coster vertelt in zijn boek No Nonsense dat hij elke zondag door zijn to do-lijsten gaat en daarmee een weekplanning maakt. Op die manier zet hij inspiratie van de voorbije week om in actie.

Scott Belsky beschouwt alles als een project dat in 3 elementen kan onderverdeeld worden:

Actiepunten: concrete acties die je vooruithelpen.

Referenties: memo's, nota's, manuals, website, discussies.

Backburners: dit zijn nog geen actiepunten maar kunnen het later wel worden.

Door regelmatig door je actiepunten, referenties en backburners te gaan, worden je ideeën werkelijkheid.

Het is aan jou om informatie en inspiratie om te zetten in iets dat voor jou werkt. Het vermogen om wat je leest, wat je op de radio hoort of wat je in een film ziet, te gebruiken om je dromen te helpen waarmaken, is een belangrijke vaardigheid om je doelen en dromen in je leven waar te maken.