Creashock

Creashock

Hoe zou da Vinci uw onderneming runnen?

NieuwsPosted by Dirk De Boe Wed, September 30, 2015 10:30:13

Michael J. Gelb, Amerikaans auteur, nam 20 jaar geleden intensief de tijd om Leonardo da Vinci in detail te bestuderen. Hij wou te weten komen welke principes da Vinci gebruikte om tot al zijn fenomenale uitvindingen en realisaties te komen. Deze zijn des te indrukwekkender als je weet dat hij een autodidact was die geen onderwijs mocht volgen omdat hij een bastaard was. Gelb schreef er een prachtig boek over: ‘Denken als Leonardo da Vinci’, waarin de 7 principes uitgebreid beschreven staan. Ze hebben heel wat mensen geïnspireerd om hun leven en werk anders aan te pakken. Da Vinci was zeker iemand die ook interesse zou gehad hebben in een teletijdmachine. Stel dat we hem naar onze tijd zouden kunnen katapulteren en we laten hem een maand aan het hoofd van jouw onderneming of dienst staan, wat zou Leonardo volgens zijn principes anders doen?

Principe nr 1: curiosita: nieuwsgierigheid

Da Vinci zou anders kijken naar je onderneming en aan elke werknemer vragen om weer verwonderd te zijn. Hij zou willen dat iedereen terug de kunst van het observeren onder de knie krijgt. Bijvoorbeeld door bij elk klantencontact notities te nemen of te fotograferen wat hen opvalt. Door ook veel vragen te stellen waarom de situatie is wat ze is. Hij zou zijn medewerkers ook stimuleren om te kijken hoe een klant een product of dienst gebruikt of zelfs misbruikt en zo tot nieuwe ideeën komen. Da Vinci zou zijn team op regelmatige tijdstippen samenzetten en hen vragen om hun observaties met elkaar te delen. Daar zou de eerste keren niet heel veel uitkomen maar stap per stap zouden mensen van elkaar leren en steeds meer te weten komen. Stilaan zou dat niet beperkt blijven tot klanten, ook bij leverancierscontacten, tijdens beurzen, conferenties of vakanties, zouden de mensen hun ogen de kost geven. Werknemers zouden op die manier anders leren kijken en zelf regelmatig met verbetervoorstellen of ideeën komen.

Principe nr 2: dimostrazione: durven fouten maken

Da Vinci zou meteen 50 ‘ja maar’ stoelen bestellen bij Daan Roosegaarde zodat de mensen die steeds maar ideeën afkraken, bij het uitspreken van deze destructieve woorden een korte maar hevige elektrische stroomstoot zouden krijgen. Daardoor zouden ze hun oordeel leren uitstellen en steeds meer ‘ja en’ zeggen. Leonardo zou verrukt zijn over de mogelijkheden die de technologie ons geeft om ideeën snel te prototyperen of te testen. Hij zou meteen een paar 3D printers bestellen voor het bedrijf. Hij zou mensen stimuleren om een moodboard, een video of simulatie te maken van hun idee. Hij zou enorm ijveren voor een cultuur waar fouten maken mag, nee zelfs moet. In een jaarlijks gesprek zouden de medewerkers gevraagd worden wat hun grootste fout was en wat ze er uit hebben geleerd. Als het fout zou lopen, dan zou Leonardo het op zich nemen en zijn werknemers beschermen maar hij zou wel een grondige evaluatie doen waarom het mis liep en wat ze er uit geleerd hebben voor de toekomst.

Principe nr 3: Arte-Scienze: wetenschap en kunst in evenwicht.

Leonardo zou enorm problemen hebben met de rationele manier van denken van de meeste van zijn medewerkers. Hij zou ijveren voor een betere balans tussen ratio en emotie. Hij zou snel ontdekken dat de onderneming veel waarde kan creëren door emotie toe te voegen aan haar producten of diensten. Da Vinci zou afstappen van producten of diensten die de concurrentie ook heeft en die je gemakkelijk kan beschrijven in een specificatieblad. Hij zou daar weinig uitdaging in vinden en bovendien zou hij snel ontdekken dat de klanten voor dergelijke producten minder willen betalen omdat hiervoor veel aanbieders zijn. Leonardo zou de medewerkers aanporren om voor de klanten een heuse belevenis te creëren en ook inzetten op producten en diensten dien het leven van de mensen verbeteren. Als ze samen zoiets konden bedenken, zouden de medewerkers heel fier zijn om voor zo een bedrijf te werken en super gemotiveerd zijn.

Principe nr 4: Sensazione: de zintuigen prikkelen

Leonardo zou schrikken van onze huidige werkomgevingen. Hij zou meteen brainstorms organiseren om te kijken hoe de werkplek aangenamer kan gemaakt worden en hoe de zintuigen meer geprikkeld kunnen worden. Da Vinci zou overal veel kleur toevoegen zodat de werkruimtes meer energie uitstralen. Wanneer hij in de vergaderruimtes, de toiletten, de gangen en de liften zou komen, zou hij zich afvragen waarom deze zo kaal zijn of waarom ze met gestandaardiseerde bedrijfsslogans bekleed zijn. Hij zou zijn medewerkers vragen om een aantal ideeën te bedenken voor een omgeving waar zij graag zijn. Leonardo zou ook heel wat patronen doorbreken. Hij zou meteen wandel- en loopvergaderingen introduceren. Hij zou af en toe provoceren door een vergaderloze week in te lassen. Ook zou hij de aanwezigheid van zeer veel culturen in zijn onderneming benutten. Zo zou hij vrij snel speeddatings organiseren of een kookavond waarbij werknemers elkaars gerechten kunnen proeven. Bij het binnenkomen van de onderneming zou muziek te beluisteren zijn en hij zou op diverse plaatsen experimenteren met geuren. Hij zou zich tevens afvragen hoe mensen efficiënt kunnen werken in landschapsbureaus en zou meteen enkele stilteruimtes inrichten.

Principe nr 5: Sfumato: omgaan met onzekerheid

Da Vinci zou vrij snel de afkeer voor verandering bij de medewerkers vaststellen en zou nadenken hoe hij hen de vernieuwing kan laten omarmen zodat ze er op een positieve manier mee omgaan. Leonardo zou een fan zijn van jobrotatie zodat zijn medewerkers niet vastroesten in hun job en regelmatig op zoek mogen gaan naar nieuwe uitdagingen. Hij zou de mensen ook aanzetten om dingen te doen die ze nooit eerder hebben gedaan. Hij zou zijn medewerkers vragen om aan mystery shopping te doen zodat ze zelf ervaren hoe de producten in de winkels verkocht worden of hoe de diensten van de onderneming ervaren worden. Hij zou zijn team vragen om de websites van de concurrenten uit te spitten waarbij elke medewerker zijn top 3 (dingen die ze zouden overnemen) en een flop 3 (fouten die ze zelf absoluut niet willen maken) definieert waarna deze met elkaar gedeeld wordt. Da Vinci zou snel fan worden van Alex Osterwalder (Business Model Canvas) en Eric Ries (The Lean Start-up) en zou samen met zijn equippe op zoek gaan naar nieuwe businessmodellen en hen leren om snel bij te sturen als er wat verandert in de markt of de wereld.

Principe nr 6: Corporalita: een gezond lichaam in een gezonde geest

Da Vinci zou wellicht verzot zijn op computer, tablets en andere technologische hoogstandjes, echter hij zou snel merken dat mensen op die manier vaak een hele dag achter hun bureau zitten of te vaak voorovergebogen op hun tablet of iPhone zitten te staren. Leonardo zou de e-mail cultuur in de onderneming ter discussie stellen en kijken hoe er efficiënter mee omgegaan kan worden. Zelf zou hij ’s ochtends eerst aan de slag gaan, daarna een pauze nemen waarin hij wat zou wandelen of fietsen om daarna zijn mails af te werken. Na de middag zou hij hetzelfde doen waardoor hij op het einde van de dag flink wat werk zou verzet hebben. Hij zou samen met de medewerkers ook kijken hoe het mail- en chatverkeer drastisch naar beneden kan. Hij zou verbaasd zijn hoe weinig mensen in de onderneming weten hoe hun hersenen werken waardoor ze ganse dag dingen doen die nefast zijn voor het brein. Hij zou iedereen op een eenvoudige wijze inzicht geven hoe ze hun brein beter kunnen gebruiken en hoe ze creatiever kunnen denken. Daarnaast zou hij aandacht hebben voor gezonde voeding en zou hij gratis fruit laten bezorgen.

Principe nr 7: Connessione: alles is met elkaar verbonden.

Da Vinci zou snel vaststellen dat veel medewerkers het waarom van hun onderneming niet kennen. Ze komen ’s ochtends naar het werk, doen een aantal taken en zijn ’s avonds weer weg zonder de impact te zien op het eindresultaat. Hij zou veel tijd spenderen om de visie en het groter geheel van de onderneming te bepalen en te communiceren. Hij zou kijken hoe hij via story telling iedereen mee kan mee kan krijgen in de toekomstige werkelijkheid van de onderneming. Daarnaast zou hij ook geconfronteerd worden met een aantal mensen die op de rand van een burn-out balanceren. Mensen die onvoldoende controle of autonomie hebben over hun werk en het dus ook niet kunnen regelen. Leonardo zou snel een netwerkorganisatie uittekenen waarbij iedereen meer verantwoordelijkheid krijgt. Hij zou ook de kracht benutten van elke medewerker en die uitdagen om zelf zijn eigen netwerk te benutten. Door de medewerkers zo positief te verbinden, zou hij een enorme veranderings- en innovatiekracht laten vrijkomen.

Zo tijd om da Vinci met zijn gekke ideeën terug in de teletijdmachine te steken en hem naar de renaissance terug te brengen zodat hij verder kan rusten.

We kunnen enorm veel de dag van vandaag, echter da Vinci terughalen zal wellicht te hoog gegrepen zijn. Echter met de principes en de deskundige begeleiding van Creashock kan u voor uw onderneming da Vinci denkbeeldig door uw onderneming laten wandelen en flink wat ideeën opdoen voor de toekomst. Dit kan onder andere via een interactieve en dynamische lezing (bijvoorbeeld tijdens uw nieuwjaarsreceptie of als inloper van een teambuilding). Het kan ook via een dag workshop of op maat.

Interesse in een vrijblijvend gesprek hierover? Bel +32474 949448 of mail naar dirk.deboe@creashock.be