Creashock

Creashock

Vermenigvuldig ideeën door ... ze te delen

NieuwsPosted by Dirk De Boe Sat, June 20, 2015 22:54:04

Een tijdje terug las ik in Fast Company een artikel over het belonen van patenten. Motorola heeft jarenlang grote financiële bedragen uitgekeerd aan personeelsleden die er in slaagden om aan een idee een patent te verlenen. Daar werd met heel veel enthousiasme op ingegaan. Echter, minder en minder ging het om innovatie en over het bedenken van een opvolger van de succesvolle Razr in 2004 maar om zoveel mogelijk patenten te genereren. Het laatste werd een doel op zich. Zo werden er talloze ideeën geponeerd om de batterijen bij mobiele telefoons te vergrendelen. Voorwaar een belangrijk detail maar niet iets waar mensen hun keuze op baseren bij het kiezen van hun nieuwste toestel. Dat het filen van dergelijke patenten ook heel duur is en dat men op die manier ook een verkeerd beeld krijgt van de innovatiekracht van een bedrijf – wat Google bewees door Motorola over te kopen – is misschien nog het minste. Het indienen van patenten tot een sport verheffen, heeft nog een ander groot nadeel. Mensen beginnen op die manier ideeën voor zichzelf te houden uit vrees dat een ander er mee wegloopt. Om ideeën te verrijken, moet je ze net delen, wat Motorola zo, wellicht onbewust, niet stimuleerde.

Zo is er ook het verhaal van die oude eenzame vrouw die dagelijks graag kinderen zag spelen voor haar deur. Toen ze uiteindelijk geld begon te geven zodat ze elke dag langs zouden komen, was het nooit genoeg en uiteindelijk bleven de kinderen weg toen ze niet meer kon betalen.

Zo werd in het bedrijf waar ik vroeger werkte voor het indienen van een patentaanvraag (zonder dat deze uitmondde in een goedgekeurd octrooi) een financiële beloning gegeven. Op zekere keer, na een brainstorm sessie, ging een van de deelnemers zo snel mogelijk naar zijn plaats en diende alle interessante ideeën in, inclusief ideeën welke zijn collega’s hadden geuit en streek hij zijn beloning op. Op die manier ontstaat snel een sfeer van wantrouwen en frustratie. We hebben dat systeem op een bepaald moment afgeschaft. Als twee mensen in een bedrijf elk een half idee hebben en ze worden er voor betaald, dan gaan ze hun idee niet aan elkaar vertellen uit vrees dat de andere persoon met het geld gaat lopen. Zo smelten die halve ideeën niet samen tot een meer waardevolle idee.

Zo ook bij een ander het bedrijf dat een auto beloofde aan de man of vrouw met het beste idee van het jaar. Er ontstond enorm veel activiteit welke onmiddellijk stil viel toen het jaar daarop geen wagen meer werd voorzien.

Tom Sawyer kwam er al vroeger achter toen hij een vervelende klus als het schilderen van een hek voorstelde als iets dat hij alleen mocht doen en waar zijn vrienden van verstoken bleven. In geen tijd waren zij aan het schilderen en stond hij geamuseerd en met geld gevulde zakken te genieten van een appeltje.

Mensen motiveer je zelden met centen, het is veel krachtiger als dit op een andere manier gebeurt. Zo kun je in je organisatie bijvoorbeeld mensen aanzetten om hun ideeën te posten op een intranetforum en hen uitnodigen om hun idee te komen toelichten. Door hen oprechte terugkoppeling te geven over hun idee en door hen aan te moedigen om met hun idee aan de slag te gaan, komt de ondernemer in hen naar boven. Ze maken graag een prototype of een visualisatie van hun idee waarbij ze opnieuw beloond worden als mensen er geïnteresseerd naar staan te kijken en er terugkoppeling op geven. Je kan hen uitnodigen op een innovatiebeurs waarbij de beste ideeën uit je organisatie aan de collega’s getoond worden. Daar mogen ze hun idee dan toelichten en krijgen ze aandacht en appreciatie. Je kan er zelfs een wedstrijd aan koppelen waarbij de collega’s het beste idee van de namiddag in het zonnetje zetten. Een applaus van de collega’s, een oorkonde en een voucher om met het team samen gezellig wat te gaan eten, geven vaak meer voldoening dan een cheque. Je gaat hen overigens nog meer waarderen door hen te helpen hun idee mee naar de landingsbaan te brengen. Niets is mooier dan een zelf gerealiseerd idee. De ideeën die het halen, kan je ook aandacht geven door bijvoorbeeld een ‘Wall of Fame’ te maken, een wand waar kaders hangen met daarop het idee en het team die het idee realiseerde. Zoiets moet je niet te opzichtig doen zoals in Amerika met het personeelslid van de maand maar toch op een plaats waar af en toe mensen langs komen. Gezien de meeste mensen het fijn vinden om tussen de gelauwerde ideeën te hangen, zorgt dit voor extra motivatie bij hen die er nog niet bij zijn. Vergeet daarbij zeker ook niet de mensen die initieel niet het briljante idee hebben bedacht maar die keihard gezwoegd hebben om het idee aan de streep te krijgen. Zo creëer je een cultuur van co-creatie en respect. De beste manier om in een organisatie goede ideeën te vermenigvuldigen, is zorgen dat ze gedeeld worden. Het zorgt daarenboven ook voor een positieve bijdrage tot de innovatiecultuur in de organisatie.

Het is overigens dom om als organisatie je medewerkers, meestal om te besparen, tweederangskoffie uit te dunne en een afschuwelijke geur verspreidende plastic bekertjes te laten drinken. Een gezellige koffiecorner met zeer goede koffie en dito thee is zijn geld meer dan waard. Niet zelden worden daar op informele manier interessante ideeën geboren.